Gør du det nemt for din kunde?
Kunsten at navigere på en hjemmeside, det offentlige rum eller i bygninger...
Forskellen på wayfinding i bygninger og brugervenlighed i brochurer eller online er for mig egentlig ikke så stor. Du skal altid tage brugeren i hånden og hjælpe dem godt på vej til at finde den information de har brug for. Der må ikke være forhindringer, der kan forvirre eller for lange og indviklede informationer. Det kaldes trinvis information.
Forstil dig, at du går ind i en dagligvarebutik, hvor er kødet? Hvor finder du vaniljecremen? Eller hvor gemmer der sig nogle Vicks? Kender du ikke butikken, søger du snart noget skiltning og hjælp, eller begynder at tænke logisk, kødet er nok på køl, så går man efter køledisken, men hvor er oksekød og ikke kylling? Hjælp, hjælp og hjælp til skiltning.
Står du med en brochure, hvor man skal tilmelde sig et arrangement. Hvor og hvordan gør brugeren det? Du forklarer enkelt og forståeligt, hvordan man gør.
Hvor finder jeg guitar-undervisninger på kulturskolens hjemmeside? Igen, tænk hjælp til navigation.
kræver både opmærksomhed og forståelse for de forskellige elementer, der udgør det pågældende miljø. Det handler om at kunne analysere strukturen og informationen, så man hurtigt og effektivt kan finde det, man leder efter. Det kræver også evnen til at tolke skilte, symboler og generel retning, så man kan bevæge sig rundt på en hensigtsmæssig måde. En god navigatør er både opmærksom, tålmodig og metodisk i sin tilgang, og ved at kombinere disse egenskaber kan man mestre kunsten at navigere i enhver given situation.